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ヒロ杉山さん個展をスピーディギャラリーL.A.で開催いたします!(2023年6月3日〜7月8日)

ヒロ杉山さん個展をスピーディギャラリーL.A.で開催いたします!

6月3日の4時から7時ごろまでオープニングレセプションやりますので、是非ロスに居る方はお越しください。

【展示概要】
展示名 : モノクローム カラーズ
アーティスト : ヒロ杉山

期間: 2023年6月3日〜7月8日
場所 : Speedy Gallery
2525 Michigan Ave. B5B. Santa Monica, CA, 90404
https://www.instagram.com/speedygallery_la/
@speedygallery_la/

・アーティストコメント :
具象と抽象の境界線はどこにあるのか?

このブラックペインティングのシリーズは、既存の絵画作品に描かれたモチーフをシルエット化し、単純していき抽象度を上げる。更にその絵の色彩を全て排除し黒一色で描くことにより、もう一段階、抽象度を上げるという実験をしている。ピカソやゴッホの絵画ように、記憶の片隅にその絵画が存在するものは、2段階抽象度をあげたとしても、脳内で抽象度が上がった作品を、元の絵に近づけようと脳はフル回転し、そこにあったはずの色彩を想像し始めるのである。しかし元になる作品を知らない場合は、その絵の抽象度は上がって行くだけである。

1990年代の終わりに、私はシルエットで描かれた作品を発表した。モチーフの輪郭線を取り、その内側を黒の絵の具でフラットなベタ面に塗りつぶした。黒で塗りつぶして行くことにより内側に描かれた情報は消滅する。この時はまだ、具象から抽象へと突き進めることだけに興味が行っているだけだった。2020年より製作し始めた今回のブラックペインティングのシリーズは、一度、抽象度の進んだ絵画を、もう一度具象に引き戻すという行為を行なった。それは黒く塗られた部分に、また元の色彩を塗り直すのではなく、筆のタッチ、絵の具の盛り上がりにより画面に極端な凹凸を付けることで、そこに描かれていた元の絵を再現した。黒い絵の具で作られた凹凸は、画面に光と影による表情を与えたのである。鑑賞者は、その光と影の表情に反応し、見えない色彩を感じ始めたのである。そして抽象度は具象へと引き戻されたのである。このように私は、具象と抽象の間を、行き来しながら絵画の制作を楽しんでいる。

・プロフィール
1997年
インターネット草創期に一番乗りでデジタル作品の制作も開始した。(アーティストユニット「エンライトメント」結成)

2000年
デジタル描いたポートレイト作品(ブラッド・ピット、トム・ヨーク(レデイオヘット)、カール・ラガーフェルド)が、NYのジェフリー・ダイチに評価され「ダイチプロジェクトNY」での個展が決まる。(911により個展は中止)

2001年
村上隆のキュレーション「スーパーフラット」展(LA,MOCA)に参加。
アイルトン・セナ、カレン・カーペンターの巨大ポートレイト作品を発表。その後、ロンドン、ブロンクス、上海などのミュージアムで世界巡回した。

2010年代
ヒロ杉山は、アナログのペインティングの制作に再び精力的に取り組むようになる。

2020年
作品1600点を収録した作品[Drawing leads to another dimension]を出版。

2021年
有名絵画の色彩を排除しモチーフをシルエット化して描く「ブラックペイントシリーズ」が、アジアでヒット。今回、スピーディギャラリーで初の米国公開となる。

 

Monochrome Colors by Hiro Sugiyama
Opening Reception: June 3 (Sat) 4-7pm

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Title : Monochrome Colors
Artist: Hiro Sugiyama
Term : June 3-July 8, 2023
Venue: Speedy Gallery
2525 Michigan Ave. B5B. Santa Monica, CA, 90404
https://www.instagram.com/speedygallery_la/
@speedygallery_la/

Concept
Where does the boundary between representation and abstraction lie?

This series of black paintings takes motifs from existing artworks and transforms them into silhouettes, simplifying them to further increase their level of abstraction. By removing all colors and painting solely in black, I am conducting an experiment to take it one step further in terms of abstraction. Similar to Picasso’s and Van Gogh’s paintings, where the image remains in the corner of one’s memory, even with two levels of increased abstraction, the brain works tirelessly to bridge the gap and imagine the colors that should have been there in the original artwork. However, if one is not familiar with the original work, the abstraction of the painting continues to increase.

At the end of the 1990s, I presented works created with silhouettes. I took the outlines of the motifs and filled the inside with flat black paint, gradually eliminating the information within. At that time, my interest was solely focused on pushing from representation to abstraction. However, with this current series of black paintings that I started creating in 2020, I performed an act of bringing the artwork back from abstraction to representation. Instead of reapplying the original colors over the blackened parts, I reproduced the original image by creating extreme relief on the canvas through brushstrokes and the thickness of the paint. The relief made with black paint gave the canvas expression through light and shadow. Viewers responded to the expressions of light and shadow and began to perceive unseen colors. Thus, the level of abstraction was brought back to representation. In this way, I enjoy the process of creating art by moving back and forth between representation and abstraction.

Profile
Hiro Sugiyama, an artist who established the group ‘Enlightenment’ during the early stages of the Internet in 1997, embarked on digital artwork production, later gaining recognition for his digitally created portraits of figures like Brad Pitt, Thom Yorke (Radiohead), and Karl Lagerfeld, which caught the attention of Jeffrey Deitch in New York, resulting in a canceled solo exhibition, ‘Deitch Project NY’ due to the 9.11 incident.

Hiro Sugiyama participated in Takashi Murakami’s curated exhibition “Superflat” at MOCA in Los Angeles in 2001, unveiling monumental portrait artworks of Ayrton Senna and Karen Carpenter that subsequently embarked on a world tour across London, the Bronx, Shanghai, and more.

During the 2010s, Hiro Sugiyama refocused his artistic pursuits on analog painting. In 2020, he published the extensive art book “Drawing Leads to Another Dimension,” encompassing a collection of 1,600 artworks.
Today, his ‘Black Paint Series,’ featuring the elimination of colors and the depiction of motifs in silhouettes, gained significant popularity in Asia and is now being exhibited for the first time in the United States at the Speedy Gallery.

Immerse yourself in his spellbinding creations, each brushstroke telling
a tale of boundless creativity and artistic evolution.